Van Ha-noi naar Ho-Ann - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Ton Harbeek - WaarBenJij.nu Van Ha-noi naar Ho-Ann - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Ton Harbeek - WaarBenJij.nu

Van Ha-noi naar Ho-Ann

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

29 December 2013 | Nederland, Arnhem

Hallo Allemaal,

Om te beginnen is de reis die ik nu maak zo verschrikkelijk mooi. Eigenlijk nog mooier dan de trip van Dheli naa Beijing. Vietnam is een heel mooi land, met ontzettend aardige en lieve mensen. De plekken waar we langs komen zijn zo mooi dat ik er bijna geen woorden voor heb. Ik zal jullie in een apart mailtje de snelkoppelong naar de foto's toesturen. Nu bijvoorbeeld zitten we in Hoi-Ann, eem plaatsje dat staat op we wereld erfgoed lijst. Hier straald de oudheid van de huizen af.Vanmiddag ga ik een rondleiding maken, en mag dan in enkele van deze oude gebouwen rond kijken. Gisteren reisden we vanaf ons hotel naar een marmer groeve. De trap die we konden beklimmen heb ik maar gelaten voor wat het was. Het was regenachtig weer, en om dan 200 treden omhoog en weer omlaag op marmeren treden te lopen vond ik iets te veel van het goede. Onder die berg konden we ons ook goed vermaken. Want daar stonden de onvermijdelijke marktkramen met door vaklui vervaardigde prularia.

Op 26 december hebben we de graftombe van Tu Duc bezocht. Deze tombe en omgeveing is zo verscg\hrikkelijk mooi, dat dit nu al een van de hoogte punten van mijn reis genoemd mag worden. De rust de schoonheid. Maar ook helaas het verval al deze dingen maakte het een mooi en indrukwekkende ochtend. Ook de verhalen erom heen zijn natuurlijk mooi, zoals de koning was 1m 50 hij had dan toch 103 vrouwen, en was zo gek van jagen, maar vanwegen zijn lengte kon dat niet, heeft hij op het complex waar hij zijn graftombe heeft leten bouwen, en de laatste 10 jaar van zijn leven heeft doorgebracht, een speciaal eiland laten bouwen. Alwaar zijn onderdanen elke dag herten,slangen en al waarop hij kon jagen heen brachten. Alwaar hij naar hartelust kon jagen. Morgen reizen we verder naar Da Nang, deze plaats heeft heel veel te leiden gehad in de oorlog, omdat het een beetje op de grens van noord en zuid Vietnam lag. En wat ik begreep is daar het weer dusdanig dat de zwembroek uit de tas gehaald kan worden. Dus ruim 26 graden.

Zo en dan nu iets over het eten. De Vietnameese keuken is lekker, en dan bedoel ik echt lekker. Tot op heden heb ik nog maar 1x iets gegeten wat ik niet echt lekker vond. Maar de positieve energie die al de mensen die het bereiden en opdienen maakte zelfs van die maaltijd een feest. En als mensen in Nederland de loempia's lekker vinden. Die raad ik aan om deze hier eens te komen proeven, kort om het eten is een explosie van heelijk eten.

Voor het geval dat ik dit jaar geen gelegenheid meer krijg om te schrijven, ik wens jullie allen een spetterend 2014, en een veilige oudjaars avond, zonder dat jullie last hebben van het vuurwerk.

Voor Ari en Ans, Ik hoop dat het jullie bevalt in Goa, Vietnam is een absolute aanrader.

Voor alle andere, mijn whatsapp werkt nog steeds niet, dus als je iets te melden hebt mail naar harbeek@gmail.com.


  • 29 December 2013 - 08:22

    Nettie:

    Hai Ton,
    Wat fijn dat het allemaal zo mooi is. Je geniet volop! Ook een leuk gezelschap? Hier is het droog en een graad of 5. Nog veel plezier daar...groetjes

  • 29 December 2013 - 08:31

    Marianne :

    Wat ik zo lees Indy overtreft deze reis al je verwachtingen die je had.
    Ik ga weer googhelen ga die Tu Duc eens opzoeken.
    Geniet verder baasje, ben benieuwd naar het vervolg.
    Ook jij een goed oud en nieuw in het verre Vietnam.

    knuffel Marianne

  • 29 December 2013 - 10:27

    Rob:

    Je weet nu waarvoor je gespaard hebt Ton. Het is een fantastische reis. Ik wens jou en jouw reisgezelschap een prachtige jaarwisseling en een veilige reis in het nieuwe jaar. Rob

  • 29 December 2013 - 18:03

    Erna:

    Lieve Ton.

    Leuk weer jouw reisverslag. Geniet nog lekker de komende weken.
    Wel wil ik jou alvast een fijne jaarwisseling toewensen. Vroeger of later dan hier.
    Alle goeds voor 2014 en dat we elkaar maar vaak mogen zien in het nieuwe jaar. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Actief sinds 06 Mei 2009
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 33124

Voorgaande reizen:

20 December 2013 - 17 Januari 2014

nog 23 dagen te gaan

20 December 2013 - 15 Januari 2014

Vietnam Cambodja

19 December 2009 - 23 April 2010

Ton in India

15 September 2012 - 30 November -0001

India Tibet Hymalaya China de reis van mijn dromen

Landen bezocht: