Mai Lin - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Ton Harbeek - WaarBenJij.nu Mai Lin - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Ton Harbeek - WaarBenJij.nu

Mai Lin

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

30 December 2013 | Nederland, Arnhem

Hallo Luitjes,

Even mijn hart luchten, want ook ik ben slachtoffer van de negatieve propaganda van de Amerikanen over Vietnam en de Vietnamezen. Zelden heb ik een aardiger en liever volk meegemaakt, ik ben hier nu ruim een week, en ik ben nog geen onaardige Vietnamees tegen gekomen, en natuurlijk ben ik een toerist uit een rijk westers land. Maar die indruk wekken ze hier niet. En ik had het kunnen weten, want mijn lieve collega Mylan komt uit dit fantastisch mooie land. En ook zij is lief en altijd goed gehumeurd.

Vandaag zijn we naar het dorpje Mai lin gereden, voor 16 maart 1968 had nog niemand van Mai Lin gehoord, Die ochtend kwamen de Amerikanenen met grof zeer grof geweld naar hun eigen zeggen een dorp Vietcong uitschakelen. In de briefing werd de soldaten verteld dat ze moesten rekenen op zwaar verzet. En zonder aanziens des persoons, oude mensen kleine kinderen zwangere vrouwen. In totaal 503 mensen werden op beestachtige wijze geslacht, een oude vrouw bood de soldaten nog water aan. Als dank kreeg ze een kogel in haar hooft. Kinderen vanaf 1 jaar werden vermoord. ik zag een foto van een jongetje van 4 die zijn jongere broertje wilde beschermen. Beide zijn doorboord met kogels. In de sloten werden in totaal 155 mensen vermoord. Die dag was voor de oorlog in Vietnam een keerpunt. Want de hele publieke opinie keerde zich nu definitief tegen de oorlog in dit land. Ook ik heb deel genomen aamn protestdemonstraties, en daar ben ik blij om. Het ergste is dan ook dat diegene die er verantwoordelijk voor werd gehouden, levenslang heeft gekregen. Maar diezelfde dag van Nixon amnestie kreeg. Die man heeft geen dag gezeten voor dit verschrikkelijke oorlogs misdrijf.
De Vietcong was geen noord Vietnamees, maar waren zuid Vietnamezen die graag bij Noord Vietnam wilde horen. Uiteraard zijn ook de Vietnamezen in deze oorlog geen lieverdjes geweest. Maar zij zijn er wel heel sterk uitgekomen. Nee vandaag was een dag om nooit te vergeten, als je in dat dorp loopt. Je kunt het vergelijken met Auswitz en Bergen Belsen.at heeft ook een enorme indruk op mij gemaakt.

Maar uiteraard zijn er ook leuke dingen op deze reis. Neem de afgelopen dagen in hoi Lan, wat een geweldig plaatsje, we hebben als groep een heerlijke fietstocht gemaakt, waarna we werden losgelaten in de stad zelf, en deze stad staat bekend om zijn kleermakers en schoenmakers. De dames waren de winkels niet uit te slaan, en ze hebben allemaal iets laten maken, en alles is binnen 1 dag op maat gemaakt. En onder tussen hebben we nog een boot tocht gemaakt naar een eiland waar ze pottenbakkerijen hadden. Soms is het net een goedkope busrit, waarna je in een verkoop praatje terecht komt. Maar dat is allemaal begrijpelijk, gezien de aremoede in dit land. Ook zijn we in een dorpje geweest waar ze alleen maar groetnes verbouwen, en alles gaat nog met de hand. Dus leerzaam en leuk.

Je kunt je hier niet omdraaien of je ziet een rijstveld, en daarop werken hele families. Wat ik van onze gids begreep, is Vietnam nu het 3e grootste rijst producerende land ter werled.

En zo zie je maar dat je van mij ook nog iets kunt leren. Ik kan jullie zeggen dat ik me kostelijk vermaak, en dat ik een ieder kan aanraden als je er interesse in hebt. Ga een keer naar Vietnam. Vooral in de wintertijd. Want nieuwjaarsdag gaan we snorkelen, en dat doe je niet met 4 of 5 graden.

Ik zal de snelkoppeling naar de foto's erbij doen. En ik hoop dat het dit keer wel werkt.

Ton

https://plus.google.com/u/0/photos?tab=wq#photos/111921595171220671323/albums

  • 30 December 2013 - 15:05

    Nettie:

    Geschiedenisles van Ton, wie had dat kunnen denken! Je hebt het goed lees ik, ben best een beetje jaloers.
    Veel plezier met snorkelen en fijne jaarwisseling daar! Dikke knuffel van mij!

  • 30 December 2013 - 15:57

    Marianne :

    Ha Indy, het spat van het scherm af zo geweldig je alles vind, zo fijn te lezen.
    Ja Ton misleid worden we elke dag nogsteeds door heren politici en aanverwante artikelen,
    dat zal nooit verdwijnen.
    Link foto's werkt bij mij niet, maar niet erg, zie ik ze wel als je weer thuis bent.
    Niet te diep he met snorkelen je moet ook nog naar boven weer hahahaha
    knuffel Marianne

  • 30 December 2013 - 16:54

    Geert Daams:

    leuk verslag ton ,heel duidelijk allemaal fijne jaarwisseling en een goede reis verder.kijk uit naar het volgende verslag

  • 30 December 2013 - 17:15

    Rob:

    Ja Ton, zo wordt elk land ingehaald door zijn eigen misdaden. Het ligt vaak zover van ons bed, maar door dit soort uitstapjes wordt je herinnerd aan de wreedheden der mensheid. Heerlijk dat je ook de andere kant van dit mooie land kan meemaken en zien. In ben eigenlijk erg benieuwd naar jouw culinaire avonturen. Hond, Slang, Wormen en Kevers etc. Ook de link naar de foto's werkt schijnbaar ook niet via upcmail. Maar jou kennende zullen we op dit toetje nog even moeten wachten. Ton, blijf gezond en geniet van de jaarwisseling aan de andere kant van de wereld in een heerlijke temperatuur. Groeten, Rob.

  • 30 December 2013 - 22:32

    Patries:

    hallo Ton, wat een mooie(en trieste) verhalen..je geniet iig! snorkelze overmorgen, en zeker weten dat jij het nieuwe jaar goed begint!


  • 30 December 2013 - 22:34

    Louise Van Huuksloot:

    Hoi Ton,
    Wat een geweldige ervaring! Geniet met volle teugen van deze reis neef.
    Tot in het nieuwe jaar en maak iets moois van 2014.
    Xx Louise

  • 04 Januari 2014 - 15:50

    Ary&Ans:

    Hallo Ton,

    Leuke verslagen en blij te lezen dat de reis je zo goed bevalt. Vanavond op Indiase TV een docu gezien over Viëtnam. Alles waar jij over schreef kwam voorbij. Erg leuk. Wij vonden het land ook erg interessant, is al weer meer dan 10 jaar geleden dat we er (2) keer geweest zijn.
    Wij voelen ons ook heel goed in India. Momenteel zitten we nog in Majorda, grappig klein plaatsje. Maandag gaan we richting Panjim en later nog naar Calangute Baga, alvorens we naar Varkala in het Kerale gebied gaan.
    Ton, geniet verder nog van de reis; we moeten je foto's nog gaan zien. Hier alleen WIFI in het restaurant 's avonds en ja.... lekker eten hoort er dan ook bij hé.
    XXX A&A

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

Actief sinds 06 Mei 2009
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 33120

Voorgaande reizen:

20 December 2013 - 17 Januari 2014

nog 23 dagen te gaan

20 December 2013 - 15 Januari 2014

Vietnam Cambodja

19 December 2009 - 23 April 2010

Ton in India

15 September 2012 - 30 November -0001

India Tibet Hymalaya China de reis van mijn dromen

Landen bezocht: