Tibet - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ton Harbeek - WaarBenJij.nu Tibet - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ton Harbeek - WaarBenJij.nu

Tibet

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

05 Oktober 2012 | Nederland, Amsterdam

Jammer maar Tibet is voor mij geen hoogte punt van deze drie. Ik had dit wel verwacht. Natuurlijk de natuur is adembenemend mooi, een afwisseling van hoge toppen 5200 meter hoog met daartussen duizenden watervallen. Woeste stromingen, die alles wat in hun pad komt mee sleurt. Ijzingwekkrnde af gronden waarlangs je in een bud,met soms duizelingwekkende snelheden vanaf rijdt. Dan weer heel langzaam omdat de bergweg weer eens door vallende rotsen zwaar is besschadigd. Hier wordt door honderden hand arbeiders,waaronder veel vrouwen aan gewerkt. In chingatze hebben we het klooster die is opgericht door de eerste dala lama bezocht. Je moet overal voor betalen dat weet je als je hierheen gaat, maar hier is mijn sympatie voor deze sekte voorgoed verdwenen. In een kamer waar we achteraf begrijpelijk niet mochten filmen of fotograferen. Waren monniken hun gebeden aan het opdreunen,, maar tegerlijkrtijd waren ze op het tempo van hun gebed geld, en ik bedoel veel heel veel geld aan het tellen. Ik en medereisgenoten hebben stapels geld van wel 1 meter gezien. Ik was echt van slag. Maar genoeg daarover Tibet is een bezet land, en ik heb met een oud dametje die een klein winket je runde. Zo goed as het gaat een gesprek gevoerd. En bij elke keer dat ze China zei spoog ze wel 3 keer, en de vrouwen hier kunnen roggelen en spugen hoor, altijd en overal, of je nu zit te eten of niet, het rog geld en spuugt gewoon door. Tibrt van wat ik gezien heb is een welvarend land, of dat door de Chinezen komt dat weet ik niet, maar er rijden hier meer fourwheeldrive rond dat dat ik ooit gezien heb. Maar ook Audi BMW en Mercedes is hier goed vertegenwoordigd. Ook kun je hier elk moment worden aangehouden ter controle, en dat gaat niet bepaald zachtzinnig hoor. De politie en het leger lopen altijd met minimaal 20 man rond, en in de stad staat op elke kruising politie, en in de binnenstad bijna om de 50 meter een post bemand met minstens 10 man. Daarnaast nog de lopende patrouillis,best confronterend. Het eten is fantastisch een keer heb ik yaktong gegeten. En nu heb ik elke keer als ik gras zie, de neiging om op mijn knieën te gaan grazen. Nee hoor de yaktong was heerlijk. We blijven hier in lhasa nog 2 nachten. En vertrekken we per trein naar Clan. Een treinreis van 1900 km, hier blijven we 1 dag , en gaan het terra cottaleger bekijken. Vervolgens stappen we die avond nog in de groei, om de laatste 1000 km af te leggen naar Beijing,de laatste stop voor we volgende week zondag om 15:15 weer in Nederland aankomen. Tot een volgend verslag,

Ton

  • 05 Oktober 2012 - 08:37

    Nettie:

    Nou Ton, daar is aardig wat romantiek om zeep geholpen. Je stelt je dat hiervandaan toch wel anders voor. Maar je moet maar denken, ik heb het toch wel mooi meegemaakt :) lekker puh...
    Tja...en die roggelende vrouwen....ze hebben in hun ogen reden genoeg om dat te doen, als ik dat zo lees over die patrouilles. Leuk om weer een verslag gelezen te hebben en geniet er nog maar van want het is dus zo weer voorbij !!!xxx

  • 05 Oktober 2012 - 11:44

    Boskabouter:

    Hallo Beertje,

    We genieten steeds weer van jou reisverslag, maar straks genieten we nog meer. KRAT komt bij ons langs en dat is echt leuk om ze allemaal weer eens terug te zien. Net wat lekkers wezen kopen voorbij de koffie en nu maar wachten of ze het een beetje kunnen gaan vinden. Ze zitten hier ergens in de buurt en vonden het leuk om ons met een bezoek te vereren. dat worden knuffelen en genieten. Hopenlijk heb ik jou een beetje jaloers gemaakt. Knuf van de andere beer.

  • 05 Oktober 2012 - 12:42

    Marianne:

    Ha Ton,
    Net wat je zegt, het is een bezet land, ze laten je zien wat ze willen laten zien.
    dat spugende roggelende oude vrouwtje zegt genoeg.
    terra cottaleger lijkt me een belevenis.
    Marianne

  • 05 Oktober 2012 - 18:47

    Riny:

    Jammer Ton dat Tibet eigenlijk 'n tegenvaller was.
    Maar ja je hebt het gezien en meegemaakt,zo zie je maar het is niet altijd goud wat blinkt.
    Is het volgende week alweer dat je terugkomt??Wat gaan die weken vlug zeg.
    Ik wens je vanuit 'n druilerig Nijmegen nog heel veel plezier en mooie momenten.
    Liefs Riny xx

  • 26 Oktober 2012 - 20:32

    Riny:

    He Ton wat ben je stil?? Ben je al terug of zit je nog in Tibet???
    Ik ben erg benieuwd naar je foto's,maar het belangrijkste is toch of je weer veilig en wel terug bent.

    Groetjes Riny x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

India Tibet Hymalaya China de reis van mijn dromen

Recente Reisverslagen:

14 November 2013

Nog 36 dagen

05 Oktober 2012

Tibet

29 September 2012

Tibet

25 September 2012

Nepal

22 September 2012

india druk,nepal een zee van rust
Ton

Actief sinds 06 Mei 2009
Verslag gelezen: 648
Totaal aantal bezoekers 33164

Voorgaande reizen:

20 December 2013 - 17 Januari 2014

nog 23 dagen te gaan

20 December 2013 - 15 Januari 2014

Vietnam Cambodja

19 December 2009 - 23 April 2010

Ton in India

15 September 2012 - 30 November -0001

India Tibet Hymalaya China de reis van mijn dromen

Landen bezocht: